Thursday, January 21, 2010

"Good morning Sir Khairul"

lama tidak menulis ( tipu. saya hari-hari menaip data untuk assignments dan buat lesson plan .)

tadi saya mengajar dalam kelas Tingkatan 505. Alhamdulillah. dalam 16 orang pelajar B.Education (TESOL) kumpulan kami saya yang pertama Lisa Whittle, my lecturer observed.

it was great. we have this activity where students listened to songs and commented on them .later, Lisa commented on my strengths etc, based on her observation . occasionally, she recommends a better alternative way of teaching. truly inspiring. sebab harini saya mengajar secara formal, maka saya jadi "sir" , tapi habis-habis kelas saya sembang-sembang dengan budak-budak saya dipanggil 'abang' saja.

it is great i think, all this summer school. saya dah selesa memanggil cikgu-cikgu dengan gelaran kakak sahaja. cikgu-cikgu lelaki pun saya panggil nama sahaja. saya jadi imam solat di surau, melepak-lepak dengan pelajar di depan astaka padang bola ragbi,berbual mesra dengan cikgu-cikgu muda yang sebaya ( 24 tahun dikira sebaya la kiranya), belajar pasal hierarki organisasi guru, dan terdedah dengan sukatan pelajaran BI di MRSM segalanya. semalam pun, saya berjalan-jalan di kelas-kelas f5 dan ditegur oleh students.

" Hi sir!"
" Hi abang!"
"Assalamualaikum bang" . saya cuma dengar "kumbang".
" semekom sir".

dan saya melihat the other side of teachers and teaching. teachers are now human. you know what i mean. they have fun, they sembang-sembang artis dengan kami, menyanyi lagu-lagu korea, ajak gi karaoke ( erk?), makan-makan kat luar, main boling, sembang pasal movie yang baru keluar kat Jitra Mall.

dan mentors kami are beyond supportive. truly grateful of them. they are like kakak , helping in everything and so forth. lisa whittle juga is really encouraging us- her ideas, comments and so forth.

I like these words of her- buat saya rasa seronok satu hari ini,

" Wan K, you have this natural confidence in being on front of the class."

Thank you, Lisa~

saya ada lagi 5 minit sebelum saya punch out kerja hari ini ( tapi pukul 2 nanti ada session with Lisa). nak kemas-kemas meja . tadi students datang usha-usha semacam meja saya yang semak macam apa. these nonmuslim students are friendly. i like. the muslim students are respectful so far, alhamdulillah.

till then.

salam.

( menggunakan internet dan laptop Nihlah Abdull Halim. Celcom Broadband saya tragik, tragik sangat)

4 comments:

husna said...

very interesting! teringinnye nk pegi smmr skul

ape pun, teruskan perjuangan m'jd 'sir' yg dpt mendidik ummah agar cemerlang.

~shida~ said...

hehehe...mcm best je bunyinya..
teringat kat KMB,jumpa cikgu je..
"hi sir!"
kat PMC plak...jumpa lecturer,
"hi Dr!"
huhuhu...as time goes on..~

Miyn Amin said...

it sounds interesting.

semoga jadi a dedicated yet very sporting hot teacher. HA HA HA.

Anonymous said...

aih............
aih............

huhuhuhu.... sangat menarik.