Friday, January 29, 2010

My Ambition. Real ambition.

Oh yeah I like to lie a lot. Depending on the situation, I'll say that I want to be a teacher, a lecturer, an academician, a journalist, pegawai MARA, pengerusi MARA (hahahaha)...

Truth is revealed.

Sadly I have no ambition- a definite one, I can say. For now.

Obviously you guys don't take it seriously right, the Pengerusi/ Ketua Pengarah MARA thingy. Who likes administration anyway? And the fact that since my political view is rather problematic  to the "supposed ideology" of the MARA agency, you think I could climb the social ladder?

Obviously no haha.

I love teaching. Not because I love to teach.But I love knowledge. And I love sharing knowledge. I love to tell, not so much of teaching.

It was a quick thinking actually. You know why I took TESL in KMS ? It is actually because when I browsed the KMS website , I saw there: Sociology, Maths, Literature in English.

Sociology sounds fun!I wonder what it is. Guess I can myself a try~rather than some boring law stuff. Sure I love reading about enacments and policies and so forth, but come on, a lawyer? My dad never hide his displeasure of knowing that for UPU, I applied law UIA and UiTM.

" hampir semua lawyer jahat." Woo, that's harsh . Haha.

So it is never " I take TESL because it offer a widerange of careers" bla bla bla. Obviously I won't tell that I take TESL because the term sociology sound so cool haha.

So TESL it is.

All my MRSM classmates know that I want to be a teacher. Yes, I do want to be one- but for a time then I'll quit. I was influenced by this saying, you see :

" bukan semua pensyarah boleh jadi guru yang baik, tetapi kebanyakan guru yang baik boleh jadi pensyarah yang hebat."

saya tak tahu betul ke tidak kata-kata ini sekarang, tetapi zaman kecik-kecik dulu kan, saya pegang betul-betul kata-kata ini.

sebab itulah bila cikgu tanya siapa nak jadi pensyarah , saya tak angkat tangan. ramai angkat tangan , tapi saya tak. bila cikgu tgk saya tak angkat untuk "doktor", "engineer", "pensyarah", saya akan senyum poyo dan cakap, "saya nak jadi cikgu".

Yup, a teacher. Saya nak menggali selama 5 tahun kontrak dengan MARA ini ( inshaAllah, kalau saya xkena buang kerja la sebab gaduh dengan pentadbiran banyak sangat dan kena bayar setengah juta) apa yang menjadikan seorang guru itu guru yang hebat.

Teknik pengajarankah?
Kasih sayangkah?
Profesionalismekah?
Anak muridkah?
Pentadbiran sekolahkah?

Then, atfer mencuri ilmu ini , saya akan meninggalkan sistem MRSM. ya betul . ini memang hakikat. saya memang  tak mahu bekerja di bawah MARA selepas 5 tahun. I had someplace else in mind.

tapi ia boleh berubah la, only God knows.

Kan Tuhan itu bekerja dalam kerahsiaan?

Saya mahu mati dalam bekerja. Itulah yang saya mahu. Saya mahu mati dengan pengetahuan bahawa saya telah cuba membaiki dunia dan isinya, meski hanya seorang dua sebenarnya yang saya berjaya.

Saya mahu buktikan yang saya, cucu seorang penjual nasi lemak, nelayan tua, penoreh getah- anak orang Melayu kebanyakan- boleh jadi ilmuwan- meski bukan jutawan.

Dan saya tahu Tuhan tahu. Saya tahu Tuhan tahu.

Saya tahu Tuhan itu, namanya apa pun la ( saya panggil dia Allah) tahu.

3 comments:

Anonymous said...

pendidik itu kerja yang mulia..
Kerana itulah kerja yang diwarisi oleh baginda Rasul..

Cuma mestilah bertepatan dengan manhaj yang digunakan oleh baginda dalam madrasahNya..

Moga Allah redha dengan kita semua..

Anonymous said...

nice write....!!! aku fahmi jiran ko dulu2... currently doing education dekat mktab perguruan... btw jd cikgu bg aku mendidik... bukan mengajar... ok x...??? hahahaha

Anonymous said...

huhu nice...

erm aku nak jadi cikgu gak la kejap.