Sunday, July 18, 2010

Kebaikan Itu Meminta Pengorbanan.

Sesetengah daripada kita ingin memperoleh kebaikan. Ingin mendapat kebaikan. Ingin ke arah jalan kebaikan. Tetapi tidak mahu berubah. Makanya bagaimana?

Jalan ke arah kebaikan itu bukannya mudah-mudah belaka.Kita punya nafsu yang membuak-buak akan nikmat dunia, dan kita juga punya 'sahabat karib' sejak azali lagi, syaitan yang melingkar-melingkar dalam pembuluh darah dan membisik-bisik kalimah kesesatan dan keasyikan.

" Kamu nak berubah tetapi kamu punya masa ke? Kamu ada banyak assignments, dan waktu senggang pula kamu nak jugak tengok movie-movie yang dah didownload tetapi tak tengok-tengok lagi kan? Mana ada masa wei nak baca ma'thurat pagi petang, pastu baca quran selepas setiap solat fardhu? "

" Kamu nak berubah ke? Aisey, lepas ini kamu tak boleh dengar lagu-lagu black metal dah. Sanggup ke?"

" Betul ke ni kamu nak berubah? Wei nanti kawan-kawan kamu kata apa pulak ni? Fanatik la, kolot la. Lupa kawan la. Bajet la. Kawan-kawan kamu ni penting la wei! "

" Kamu ni, nak berubah? Apa ni? Tengoklah siapa yang kononnya nak bimbing kamu ni? Dia tu alim sangat ke? Ntah-ntah dua kali lima jer. Toksahlah berangan. Kamu okay je skang ni aku tengok. Takyah berubah. Yang penting kamu tahu tuhan tu nama dia apa sudahlah kan? "

" Kamu ni mana bersedia lagi benda-benda berat macam ni. Muda lagi pun, dan nanti terkongkong dengan macam-macam . Tak best-lah kan macam ni?"

" Are you sure about this, man? After this, you sure you can read all those opposing and alternative views on Islam? People will find you weird. How can you claim that you want to change but still reading Nietzsche, Marx and Hawking? So don't change. You can learn all those things without guilt.  "

Saya rasa semua manusia berbeza identitinya tetapi ianya tidak bermakna mereka tidak boleh menggolongkan mereka dalam satu identiti kolektif yang berkongsi idea, semangat dan kefahaman.

Dan jalan untuk menggolongkan diri kita sebagai satu golongan ini, golongan hamba Allah yang Muslim , yang Mukmin, yang menyampaikan seruan amar makruf nahi munkar, yang menyambung seruan semua agama langit "love your God, and love your neighbors" , yang memelihara adab dan memelihara keturunan; adalah satu jalan yang memerlukan pengorbanan.

Pengorbanan wang ringgit, masa, batasan.
Isteri, anak, keluarga.
Ego.

Dan cukuplah kisah Ashabul Kahfi yang melarikan diri ke gua menyelamatkan diri daripada kekufuran. Cukuplah kisah hawariyyun yang melata ke seluruh dunia menyampaikan seruan Nabi Isa. Cukuplah kita dengan Sumayyah syahid yang pertama, anak rasulullah Zainab yang meninggalkan suami tercinta untuk menyelamatkan aqidah, dan beribu lagi kisah pengorbanan para sahabat Rasulullah yang menggadai harta dan nyawa demi Islam.

Seorang rakan saya selalu mengingatkan,

" Kalaulah  dunia dan langit dan seluruh isi-isinya ini semuanya menyekutukan Allah, keagungan dan kekuatan Allah dan kerajaan-Nya tidak berkurang sedikit pun. Dan kalaulah dunia dan langit seluruh isu-isinya juga semuanya menyembah Allah, keagungan dan kekuatan Allah dan kerajaan-Nya juga tidak bertambah sedikit pun"

Allah tidak rugi apa-apa. Siapa yang rugi?

No comments: