Sunday, July 4, 2010

Sesalan.

( foto milik saudara Zikri Zainuddin)

Satu perkara yang saya sesali sewaktu datang ke New Zealand ini ialah tidak membawa novel kesayangan saya, Tunggu Teduh Dulu daripada Faisal Tehrani bersama saya ke negara pulau ini.

Nah, di kala merindukan pepohon pisang berbuah atau kadang-kadang teringat bahawa dunia ini cumalah tempat berteduh sahaja ( juga tidak menafikan keinginan untuk mencari isteri sebaik Salsabila Fahim ,ehem), saya akan menepuk dahi seraya menyumpah diri, " kalaulah aku bawa buku itu dulu, boleh baca sekarang".

Tetapi saya rasa ini kerja Tuhan jugalah.Mungkin Tuhan  memberi pesan,  jangan lagi sekadar membaca dan mencari faham dalam kata-kata. Hikmah itu tidaklah hanya ditemukan dalam coretan penulis yang upaya memahami hakikat hidup, tetapi ia datang daripada pengamatan sendiri, mereka yang cakna akan sejarah dan juga berani menongkah arus dunia.

Nah, Salsabila Fahim itu muslimah ideal- ada tikanya beliau dikuasai amarahnya dan nafsunya, tapi hatinya bingkas mengingati kembali duduk letak seorang Muslim dalam hidup ini- kita cuma tumpang berteduh dalam laluan singkat ini.

Salsabila Fahim seorang rijal.Beliau hanya watak rekaan, bagaimanapun. Tetapi apakah kita tidak mahu berusaha menjadi rijal sepertinya?Tambahan lagi, kalau mahukan muslimah bak Salsabila Fahim, apa tidak perlukah menjadi si Sazli si suami ? 

Ya Allah permudahkanlah.

1 comment:

mulanrizu said...

semoga Allah permudahkah jalan kau kepada-Nya.
semoga berjaya menjadi rijal.