Monday, October 27, 2008

Audiens

Sebelum sebarang pandangan diutarakan, seorang penulis perlulah mengenalpasti subjek dan khalayak yang menjadi foKus dalam hasil penulisan mereka. Hal ini bagi memastikan bahawa mereka dapat menyampaikan mesej mereka dengan nada yang betul, dan sampai kepada orang yang betul.

Penulis sendiri mengalami masalah ini. Dan ini menunjukkan kegagalan dan kesilapan penulis sendiri dalam membuat justifikasi sebelum sebarang isu dibangkitkan dan kesilapan penulis membiarkan sesuatu hasilan tanpa tapisan yang munasabah tahapnya, kerana dipengaruhi faktor-faktor luar . Sesetengah hasilan penulis tidak langsung ditujukan kepada sesiapa, sekadar luahan rasa kepada diri sendiri dan buat pengetahuan orang lain mengenai pandangan penulis dalam sesuatu isu, dan tiba-tiba dikatakan bersifat provokatif dan ada yang mengatakan bahawa ia merupakan pandangan dakwah yang tidak kena pada tempatnya. Bersifat provokatif boleh saja diterima, tetapi dalam sesetengah hasilan, penulis tidak faham mengapa ada pula yang melihatnya sebagai satu cara penulis menegur sesetengah individu. Dakwah yang menggunakan perkataan kasar adakah ianya satu dakwah? Itu satu kebodohan. Itu penulis pun tahu.

Dan sesetengah pihak menganggap bahawa merekalah fokus dalam hasilan penulis sedangkan penulis menujukannya kepada pihak yang lain. Ya, ini satu lagi kesilapan penulis kerana tidak menerangkan secara jelas dan tepat kepada khalayak mana karya ini ditujukan.

Dan buku ‘ Aku Terima Nikahnya’ daripada Ustaz Hasrizal ( saifulislam.com) yang membuatkan penulis sedar hal ini.

No comments: