Sunday, October 19, 2008

Port Dickson

( penggunaan bahasa kasar. wankhai ada masalah kesihatan. I'm like crazy now. Don't read if you think you might get offended with my words. Serious).

I'm happy that my friends did have fun at Port Dickson this week. It is our batch activity, and for certain reasons I was not able to join them. A lot of people asked me for my absence in that program, though I actually suspect that many, many of them simply ask out of respect. It's what a person of good manner should do , be thoughtful to others? In actuality, none of them care anyway. Wankhai is not that important that his absence would affect anything. Hahaha. And I agree with that. But well, for the sake of content of this post, maybe I would like to give reasons on why I don't go to that PD place, so that if somebody asked me again ( I think that they shouldn't ask anymore, it's bygones) , I can simply say , " pi baca aku punya blog kalau hang nak tau".

1) I hate beaches. In a good meaningful way. It holds a nostalgia to me. And beach gives me certain kinda feelings of sadness which I don't think I would eplain more on it. This is my top reason actually. I just make up this " my mum ada buat rumah terbuka" thing. Well, it did happen, this rumah terbuka, but actually, this is my first year attending my mum's rumah terbuka or my IPD's. Selalunya, I just go to CC or sleeping. I'm not this oh-so-peramah son of a Ketua Polis Balai . I'm the quiet , smiling to the guests guy . Back to beaches, I don't want to go there, especially I don't want to let people seeing me crying all of a sudden in front of them. Hell no.

2) One's belief. I am not a good guy. I am. Really. Still, I have few principles that I won't sacrifice if I have power to do so. Like this beach program. It's for fun right. So, it's not education matter. And in beach with girls and boys all playing around together, I really not into that. It's Islamically tempting and syubhah. Yeah yeah, I'm a freak for giving this reason one might think. And one might pukul me with the question " oh wankhai, ko dengan tesl pompuan tu bleh buat activity pulak? satu batch takleh?". However, do I have choices on that matter? It's class thing. It's about cooperation in the class, and I will be with them for another 4 years, damn it. I don't want to create conflict by not giving cooperation. Though I'm not really into it. Hello, beach, and I have choice not to go, belief is the first , batch or whatsoever second. If I even sacrifice this belief, who am I ?

3) Class. Oh please, don't think that I like to be in a girls-majority class. And I am sure that the girls sometimes would hate to have boys in the class because they can't discuss anything " woman"( though I doubt that based on exp). I am not happy. I have no choice. Sometimes, I want to simply get out of the class and return to my all-boys classes.Not that I hate the girls apa-apa ke. I am happy with the fact that in some time, I can free myself for being a "TESLian" and be a " boy" , or a "man". And it's weekend. Two days that I can stay in my room, talk to my roommate, just seeing boys and their stupidity, going out with them ke. In PD, though there are more boys, uh, the same girls? Give me a break. And the girls would also need not wankhai in the program. Go usya the engine boys and talk with them( I'm sure they do")..And I've had enough of this complaining thing. When the TESLian girls are like over the limit, laughing so hard inappropriately like a woman ke, or simply being crazy (it's normal actually), these few boys will like "kutuk-kutuking or complaining " to me, saying things like " apa kejadahnya budak TESl camni, buruknya perangai, tak malu ke?". I don't feel anything like what he or they claim. However, I am boy and they are boys also, and gender overwhelms class bonding. I will like nodding in 'agreement" or laughing with them. Don't expect me to backup the girls. It's complex. So, by not going to PD , I escape this " talam dua muka " thing whenever somebody sees TESLians are "slightly out of this world". I heard that seman ada tegur some people on certain matter malam semalam. taktau la betul ke idak. Not that i care that TESLian were involved or not. Go to hell. I am not their ******* father pun.

Satisfied? I actually need to post it earlier before the program actually begins, but well... Timus fugit. Hate me for this post? Rot in hell. I had days like this which I am not supposed to rant, but I did. This is the result.

Oh my head's dizzy. When I was typing this now, I am getting my head clear back. I will do my muhasabah then in my next post. Too much dosa la ni.........

16 comments:

ceria seindah suria said...

hurrrmm..
agak beremosi..tp x pe..
sume org ade prinsip masing2

Anonymous said...

hmm.mungkin apa yang saudara katakan tu memang benar. tapi sebagai ahli kelas mereka, bawalah berbincang dahulu.jika saya menjadi ahli kelas tersebut, i will be offended by the things u have posted. It involves trust between all of you and obviously u have broken that trust. It might never get fixed again. U may think that u have done nothing wrong, and of course you would defend yourself,but whatever it is your actions are not justified.Fix it before it's too late :)

wankhai said...

sdr tanpa nama,
salam perkenalan.

entah apa yang sdr katakan benar ini?
saya simply memberitahu sebab saya xmau pergi ke post dickson, dan saya tak kisah batch pergi post dickson ke tidak.saya simply hate beaches.

"I'm happy that my friends did have fun at Port Dickson this week", bukankah ini quote saya?awal2 lagi.

saya rasa saya sudah cukup open minded. hahaha. saya tidak kisah mereka nak buat apa. "belief is the first", that untuk saya. Kalau kiranya bagi saya sebarang perkara itu syubhah, maka itu bagi saya untuk saya panduan saya. Tidaklah saya pergi ke setiap bilik membuat propaganda jangan pergi ke PD misalnya. Ramai saja rakan2 yang pergi, dan setiap selang beberapa jam saya akan sms aizuddin rakan saya utk menanyakan apa aktiviti mereka. yalah, batch activity. Saya pun sedih tak pergi, tapi nak buat mcm mana, ini prinsip hidup.

"Oh please, don't think that I like to be in a girls-majority class"
- Puan Muna ada menanyakan saya samada ni bermaksud saya tak suka kelas ni. Huhu.
Lain maksudnya. Haritu rakan blog saya kata saya pervert kerana dikelilingi perempuan . saya kata saya tidak gembira dan saya tak ada pilihan. saya lebih gemar bersama kelas lelaki kerana apa yang diperbincangkan lebih kena dengan saya ( memanglah, saya lelaki).tergelak saya bila difahami lain pula.huhu. saya tidak pulak ada masalah dengan teman sekelas perempuan.

wankhai said...

hahaha.
maaf komen panjang saya.

"And I've had enough of this complaining thing. When the TESLian girls are like over the limit, laughing so hard inappropriately like a woman ke, or simply being crazy (it's normal actually), these few boys will like "kutuk-kutuking or complaining " to me, saying things like " apa kejadahnya budak TESl camni, buruknya perangai, tak malu ke?"." munalhanan,seorang rakan ada bertanya pada saya kenapa saya mengutarakan sedemikian .dia juga terlepas pandang barangkali. Bukankah jelas saya mengatakan kemudiannya,

"I don't feel anything like what he or they claim."

Bagi saya , tidak ada pulak masalah. Dan tidaklah pula dikira buruk perangai. Itu bukan pandangan saya.

saya juga ketawa mendengar Trust between me and my friends.
Tidaklah saya peduli kini.
Kononnya saya menghilangkan trust mereka pada saya. Entah bila saya mengatakan sedemikian.
Siapa yang tidak trust pada saya? seolah-olah mereka tidak pernah sekelas dengan saya selama setahun lebih hahaha. Mereka lebih trust pada intuisi mereka , dan terus buat conclusion tanpa menemui saya memohon penjelasan, dan terus mengadu pada saya, and I suddenly turn to the worst loser in the world.
Sewajarnya saya yang kena kaji balik trust mereka pada saya.....

saya kecewa juga dengan secara tiba-tiba guru-guru mengambil tahu isu ini, dan saya kena bersusah payah berjumpa guru-guru untuk memberitahu my point of view pula. sedangkan mereka, tidaklah pula sms saya mohon penjelasan terus pointing saya bersalah dan memalukan kelas.Haha.

saya sebenarnya ingin menjelaskan selepas saya sembuh daripada sakit, tapi melihat mereka mengadu pada guru-guru, ah sudah....
tak mahu teman peduli yob~

Anonymous said...

kenapa gawat ni? waduh. memang pun kanak2 tesl sebegitu. nanti bila dikutuk oleh kanak2 course lain (kanak2 kerna tak ada kerja lain kutuk orang), tesl lelaki takkan mahu bersetuju pula? bi izniLlah, 6 tahun bersama, sungguh lama!

haih, haih!

entah apa2 lah.

dari yang mengalami nasib misinterpretation of writing in blogs juga. harap kamu tak ada dengar kisah saya. heheh.

Anonymous said...

saudara wankhai,
saudara kena baca semula post saudara

Oh please, don't think that I like to be in a girls-majority class. And I am sure that the girls sometimes would hate to have boys in the class because they can't discuss anything " woman"( though I doubt that based on exp). I am not happy. I have no choice.

this clearly shows how you feel being in the class.
saya tahu saya tak sepatutnya masuk campur dalam hal ini, tapi saya juga pernah menjadi pelajar TESL :) i came across your blog pun sebab one of the girls in your class asked me to help her solve this problem. in a way, i can relate to the girls in your class.

yes, maybe misinterpretation, tapi saudara kena consider apa yang saudara katakan.
saya setuju dengan saudari natasha, misinterpretation does happen, that is why you need censorship, you have to choose what should be written in your blog and what should you keep in your diary.
this is obviously a public one, no?
there is a reason why people have blogs, private blogs and diaries in form of books or pda
all these have a huge difference.
I think you yourself know that what you have written may offend some people, and they are your classmates, they have the rights to be mad at you (just incase u havent apologized)
talk to them, if you think they have misinterpret the reason number 3 for you not going to PD, confront.that's the best thing to do. I am just giving you advise.

personally i think you should have backed them up, eventhough you do not agree, or just ignore what they say, but you have chosen to

"I will like nodding in 'agreement" or laughing with them. Don't expect me to backup the girls. It's complex"

I am sure they expected you to be on their side, like the only guy in my class did. That is what classmates do, especially when you call them 'family'. Don't tell me all this while you just pretended to be happy with them?

wankhai said...

salam sdri natasha yang dihormati. Kalau kutukan, mengapa saya nak sibuk? Maka hanya nodding in "agreement" sudahlah. Tapi ada saja benda2 yang melampau yang saya kena tegur juga. Kalau sekadar gurauan-gurauan, saya rasa tidak ada sebab untuk saya melenting mencari pasal dengan pelajar lelaki. Itulah yang saya panggil "talam dua muka" ini. Didepan pelajar lelaki semestinya saya tidak over my limit, dan didepan pelajar pompuan juga saya ada limit tersenditri. Mengapa hendak cari pasal pula? Tetapi kalau complaining, ada kala saya rasa saya mempertahankan adalah perbuatan orang jahil. Saya respek semua komen orang terhadap sesiapa. Kalau sekadar backup dorang hanya kerana saya pelajar kelas ini dan mereka juga pelajar kelas ini sedangkan mereka salah, itu asobiah, sila refer post "kesulitan " saya.

Terima kasih kerana menjenguk blog.
Salam.

wankhai said...

Salam sdri Tanpa Nama yang budiman,

"Oh please, don't think that I like to be in a girls-majority class. And I am sure that the girls sometimes would hate to have boys in the class because they can't discuss anything " woman"( though I doubt that based on exp). I am not happy. I have no choice."

Mana sdri tahu it "clearly shows"? Sebenarnya ini sudah dicensored banyak dah ni. Kalau tanpa censorship dalam paragraph ini, sudah jadi berdosa. Kalau sdri BENAR2 ingin tahu apa sebenarnya paragraph ini is all about, sila bagitau ID YM sdri.Saya tidak ada masalah kalau sdri bersedia mengetahui full 100% uncensored version.

ya, saya tidak memohon maaf lagi, dan saya sebenarnya terlalu sibuk untuk memikirkannya. Saya sebenarnya ada perancangan awal untuk menjelaskan hal tersebut tetapi melihatkan mereka sudah complain2 depan cikgu-cikgu saya,dikala saya sedang sakit dan tidak ada dikelas untuk mewakili pihak saya, saya tak fikir saya mahu menerangkan lagi.

Kalau mereka betul2 mahu mengetahui kebenaran, bukannya quickly jump to conclusion and report2 kat cikgu misalnya, jumpalah saya kerana kebenaran itu pada saya. Ini tidak, kalau tidak mahu bercakap saya peduli apa. Itu masalah mereka bukan saya. Mana nilai inkuiri seorang bakal profesional, kalau tidak seorang intelektual? Padanla intelektual lelaki lebih dikenali.

wankhai said...

Saudari Tanpa Nama,
Saya juga rasanya berbeza dengan rakan lelaki kelas saudara.
Adakah sama orang yang mengetahui dengan orang yang tidak mengetahui?- Al-Quran

Jangan kerana satu post saya dikira selama ini tidak pernah langsung mempertahankan sesuatu daripada mereka. Malah ada yang jelas2 melanggar prinsip hidup saya tetapi saya teruskan juga kerana kononnya, maslahah, maslahah, maslahah. Penggunaan maslahah sentiasa adalah perbuatan ahli ilmu yang pengecut sdri tahu?

Saya boleh saja mereveal kepada sdri apa yang telah saya lakukan secara private berkenaan kelas saya. Saya boleh saja berkongsi dengan saudara apa yang saya telah dengar dan menentang,walaupun saya rasa sdri akan rasa offended juga.

refer sajalah pada post "Kebebasan interpretasi" dan "kesulitan " saya dahulu.

Dan renung term "asobiah"

dan renung perbezaan nodding in agreement and nodding in "agreement".

selawat dan salam kepada Junjungan Mulia dan Bahtera Nuh Ummah, Ahlul Bait.

Salam.

Anonymous said...

"if you keep being shallow minded, i dont know how you will survive overseas"

May Allah bless you, friend :)

wankhai said...

Salam sdri Tanpa Nama.
Apapun terima kasih atas nasihat saudara.

Definisi open-mindedness and shallow-mindedness merupakan sesuatu yang subjektif. Di kala saya mengatakan saya sudah cukup open minded, bisa saja sesiapa untuk mengeluarkan pandangan bahawa saya masih didalam range shallow-mindedness. Jadi, saya tak begitu mempedulikan hal ini. Saya cukup selesa mematuhi hadis Rasulullah " Setiap perkara itu pada pertengahannya". Ada perkara kita bertegas, ada perkara kita diamkan buat mengelak keburukan.

Segalanya kembali kepada who we are. Keyakinan kita pada Rabbul-Jalil. Dia yang memberi kita segala sesuatu, dan Dia yang memberi kita kemampuan untuk "survive" di mana-mana bumi Allah ini.Kalau kena mengubah orientasi prinsip hidup Islami for the sake of surviving overseas sedangkan sesuatu benda itu jelas membelakangkan Allah dan RasulNya, itu menampakkan kebodohan, dan kitidakmampuan kita untuk berfikir secara kehadapan, nun jauh merentasi dunia hidup dan sampai ke dunia di sana.Dan bagaimana pula God boleh "bless me" sekiranya kita bersifat demikian.

i rest my case. Thanks for all the comments. Salam.

Anonymous said...

shallow-minded. narrow-minded.

what do we know about minds?

can anyone explain precisely how mind works?

tell me cause i might not know. who knows?

wankhai said...

salam sdri maya.
ya, kita sangka kita manusia mengetahui banyak perkara mengenai kehidupan, mind misalnya dengan macam2 kajian para psikologis.

Ada yang memang ke tahap mengarut seperti kajian Sigmund Freud misalnya.

Sebab itu kita selesa dengan subjektiviti of mind ini. Shallow minded atau open-minded, narrow minded, itu kita tak tahu. Satu cara yang mungkin kita boleh tahu ialah memandangnya deripada perspektif kebenaran, dan kebenaran itu ialah RUKUN ISLAM YANG LIMA DAN RUKUN IMAM YANG ENAM itu. Itu pun mungkin hanya sedikit bisa diperjelaskan hanya Allah yang menhetahui segalanya

Anonymous said...

heheh. betul. kadang2 TESL itu jadi alasan untuk berapa-apa sedang limit sudah ALlah set sejak awal-awal lagi.

maafkan saya, gadis2 TESL, i'm with wkhai on this topic.

kita selalu guna alasan "tak biasa" or "ada hal lain" untuk mengelakkan daripada perlu pergi majlis2 seumpama ni, sedangkan kita tahu itu bukan alasan atau sebab yang sebenarnya.

malah, kalau to put it plain and simple, sebabnya hanya kerna dah jelas haram.

but still, yeah. siapalah yang sanggup mahu berkata begitu, kan?

Anonymous said...

In PD, though there are more boys, uh, the same girls? Give me a break. And the girls would also need not wankhai in the program. Go usya the engine boys and talk with them( I'm sure they do")..And I've had enough of this complaining thing.

Assalamualikum...
nak senang citer,sy slah seorg daripada rakan kelas kamu...sy ni susah nak menipu...jadik terus terang sy katakan sy sgt kecewa ngan kamu..sy x sangka kamu macam niiii...mungkin kami bersalah kerna dicampakkan untuk satu kelas ngan kamu...dulu sy selalu diperbodohkan oleh org lain,maybe sebab sikap sy...tapi i think this is the worst...kalu kamu ada masalah,kamu citer jer kat ktorg..ktorg tahu ktorg ni pompuan jer..apa la sgt yg ktorg leh wat...

Apa2 pun sy kagum ngan kamu sebab tetap teguh m'pertahankan belief kamu...SYABAS!!!...sy pun harap sy dapat jadik cam kamu...tapi satu jer sy tahu...dalam ISLAM ada banyak cara enegur yg penuh berhikmah kan???

Tapi sy rasa cara kamu menegur kami niii kurang berhikmah la...malah menimbulkan fitnah n sakit hati...sy harap kamu faham dan sedari perbuatan kamu...kerna kami pun HAMBA ALLAH yg telah sedaya upaya berusaha menjadi hamba-NYA yg terbaik...sy mintak maaf kalu sy ada menyinggung kamu..sebab sy tahu satu jer...MINTAK MAAF adalah satu perkataan yg harus diucapkan selalu..x da salahnya kalu kt memulakan ucapan maaf dahulu...

salam terluka...HAMBA ALLAH...
Assalamualaikum...

wankhai said...

salam sdri Tanpa Nama...
silalah refer "kebebasan interpretasi" saya mengenai perlunya berfikiran pesimis terlebih dahulu dalam memahami post saya, sepertimana dalam Mengenai Saya awal2 lagi. Dan fahami mengapa post PD boleh muncul.

Ayat2 dalam paragraph before the "I've had enough of this complaining thing" difahami saya sebagai jenaka saja, dan sekiranya anda berpandangan berbeza, maka itu interpretasi anda.

huh? menegur? berhikmah? apa yang sdri katakan ini? saya tidak pernah terfikir pulak nak dakwah2 kalian melalui post itu. kenapa saya nak dakwah my classmates melalui blog sedangkan hari2 boleh berjumpa. dan takla pula saya menegur sesiapa. Post PD simply out of frustration type of post.kalau anda terasa apa-apa, maka saya cuma mengatakan syukur kerana tak semena-mena satu post boleh menegur sehingga memberi kesan. hahaha.

saya ada methodologi yang saya pegang dalam memberi dakwah, mengikut cara iaitu kalau dah tahu dakwah itu tak guna dan kompem tak berkesan, takyah dakwah lagi, kerana orang lain pula yang perlu berdakwah pada mereka, dan saya menumpukan subjek lain pula. ada methodologi lain yang agak berbeza, dan saya memilih method ini kerana lebih mudah buat orang awam seperti saya. dan saya tahu kalau saya menegur buat fitnah etc, tu pasal saya tak menegur dalam kelas kerana tak guna pun. jadi, sebenarnya saya tak pun menegur korang semua. kalau perasan ditegur maka itu kerja Tuhan yang bertindak dalam kerahsiaan.

bagaimana bisa karya penuh dengan f word, damn it boleh jadi post dakwah dan teguran, ini melanggar konsep dakwah itu sendiri.

Salam.