Monday, October 27, 2008

Kata-Kata Imam Ghazali

Imam Ghazali pernah menyatakan bahawa " Perempuan itu 9 nafsu dan 1 akal, manakala lelaki itu 9 akal dan satu nafsu". Sesetengah orientalis menganggap bahawa ini bukti Islam merendahkan martabat wanita. Maka sewajarnya mereka melihat makna mengikut konteks budaya Arab ketika ini pula. Bersetuju dengan terjemahan Ustaz Hasrizal dalam bukunya "Aku Terima Nikahnya" , boleh dikatakan bahawa Imam Ghazali hanya mengatakan bahawa " Perempuan itu berfikir dengan 9 emosi dan 1 logik, dan lelaki itu 9 logik dan 1 emosi".

Penulis termenung seketika membaca buku ini. Ya, kelihatan penulis sendiri dalam minggu ini telah terbawa-bawa dengan emosi, walaupun tidak seketara sesetengah pihak lain. Seorang lelaki tidak sewajarnya berperwakatakan sebegini. Mungkin disebabkan penulis memandang segalanya secara mudah dan lenang, janji "logik" dan "okay pada penulis", maka ia mungkin menimbulkan kekalutan pada orang yang berfikir secara "9 emosi 1 logik". Penulis rasa ditegur kerana Ustaz Hasrizal mengingatkan pembaca buku ini supaya sentiasa berfikir secara holistik. Apa yang rasa biasa pada lelaki,atau rasa biasa pada perempuan,mungkin bakal memberi effect sebaliknya buat gender yang lain. Ini penting buat menjaga kerukunan rumahtangga. Wau, penulis membawakan isu rumahtangga dalam bermuhasabah dengan konteks semasa. Apa salahnya bukan? Hehehe.

Penulis sendiri merasa agak payah untuk berfikir secara berbeza dalam memahami kata-kata penulis sendiri. Yalah, penulis menulis dalam perspektif ini, penekanan terhadap yang ini tetapi terpaksa berfikir semula dengan ditekankan pada yang lain pula. Tetapi ini sunnatullah mungkin. Dikala feminis fanatik ekstrem sibuk mengatakan bahawa perempuan dan lelaki itu sama, pengalaman penulis sendiri membuktikan sebaliknya. Maka tepat sungguh analisis Al-Ghazali bahawa "perempuan itu 9 nafsu 1 akal, lelaki 9 akal 1 nafsu", atau bahasa modennya, " Men are indeed from Mars, and women are indeed from Venus".

Segala benda boleh dicerahkan. Segala benda boleh dibawa berbincang. Diam pun tak apa sebenarnya bagi penulis, yalah, penulis memang orangnya begini, tapi kalau dah kalut-kalut bikin kesulitan,maka boleh saja dibawa berunding. Cumanya, perbincangan itu hendaklah didtangkan dengan stand masing2. Semua orang kena jelas dengan pendirian masing2. Ini sesetengah pihak tak puas hati sebab yang ini, sesetengahnya yang itu, maka apa sebenarnya yang terjadi? Penulsi tak tahu semuanya yang mereka fikirkan. Sebab itu penulis tidak mahu berbincang dengan seorang Hamba Allah lagi kerana dia masih tak tahu nak mulakan dengan apa. Penulis macam biasa saja, apa-apa kelucuan atau paparan kehidupan penulis masih lagi dibuat iktibar dan muhasabah dalam blog ini.

No comments: