Saturday, September 13, 2008

Puisi Hari Sabtu

Ramadan ini aku terdiam
Di pusat membeli belah
Di jalan-jalan raya
Di bazaar Ramadhan
Di kepikukan ibu kota
Aku di Malaysia.

Ramadan ini kawanku turut terdiam
Di pusat membeli belah
Di jalan-jalan raya
Di bazaar harian
Di kepanasan ibu kota
Dia di Mesir

Dua budaya satu agama
Kalamullah di mana Tuhan di mana.


Memang aku ni tidak berbakat apa pun. Cuma kadang-kadang , aku suka menukilkan kata-kataku dalam form puisi. Ini blog luahan rasa bukan? Dan semestinya perasaan aku ini diluahkan dengan kata-kata, untaian kata. Sajak ini terhasil tika aku sedang menginap di rumah rakanku Zulfadhli, pelajar Medic Iskandariah Mesir tahun lepas.Kala disakat mengenai sukarnya dia mencari pengganti magazine Hot dan Galaxie di Mesir, aku menyapanya dengan soalan mengenai Ramadan di Mesir. Astonishing answer.Satu agama tapi berbeza budayanya. Martabat Quran di bulan ini. Betapa pembudayaan membaca Quran yang mekar di Mesir satu yang dagang di bumi Melayu ini...

Kala orang Mesir dimomokkan sebagai manusia-manusia yang pengotor(worst than Malaysia) dan panas baran orangnya, Quran adalah zikir di bumi Mesir di kala Ramadan. Masyarakat Melayu yang berbangga dengan kesantunan bahasa dan ketinggian adat pula, entah zikir apa?Sudah pastilah bukan zikir laga kepala lutut.Tapi,yang kudengar cumalah laungan" Murtabak terkenal Negeri Sembilan!" dan " Ayam Bakar Madu Tiga!",takpun "Nasi Ayam Hainan Ori, Tak Beli Kompem Rugi". Urm, muhasabah muhasabah.

2 comments:

r a y z i n i e said...

dapat cari kah hot and galaxie kat mesir? hebat2

wankhai said...

tak jumpa. Dia kata balik malaysia dia terus pergi cari majalah2 tu. haha. ketagih.

yela.haha. ni, dia balik mesir 10hb ni